VINTERDÄCK DATUM ATT HÅLLA REDA PÅ 2017

Här hittar du vinterdäck datum att hålla reda på 2017 SAMT en TOPPLISTA över däckhandlare online på nätet som sorteras efter vilken som är mest populär via VinterdäckDatum.se!

VINTERDÄCK / SOMMARDÄCK DATUM 2017

  • - Krav på vinterdäck 1 dec 2017 - 31 mars 2018
  • - Tillåtet med dubbdäck 1 okt 2017 - 15 april 2018

Alltså: Har du vinterdäck i form av dubbdäck så måste du byta innan 16 april om inte väglaget kräver att du har dem kvar. Och du får ta av dom 1 april om du vill. Läs om MÖNSTERDJUP längre ner.

BILLIGA VINTERDÄCK TOPPLISTA 2017

  1. ABS Wheels » VINTERDÄCK
  2. Byhjul » VINTERDÄCK
  3. Svenska Gummihuset » VINTERDÄCK

Här har du möjlighet att skicka däcken till en verkstad nära dig som är kopplad till ebutiken och så sköter dem påsättningen. Eller så beställer du med fälgar hem till din dörr och så kan du sköta det själv. Eller skicka bara däcken hem till dig och så åker du till en däckverkstad och får det fixat.

MÖNSTERDJUP SOMMARDÄCK OCH VINTERDÄCK

  • - Mönsterdjup vinterdäck: 3mm
  • - Mönsterdjup sommardäck: 1,6mm

VINTERDÄCK DATUM BÖTER

Överträdelse Belopp
Otillräckligt mönsterdjup (1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck) 1200
Ej haft vinterdäck när det krävs (1 december – 31 mars vid vinterväglag) 1200
Dubbdäck under otillåten tidsperiod (16 april – 30 september om ej vinterväglag råder) 500

Annons

Byte till sommardäck

Byte till sommardäck är något man som blir aktuellt i samband med att perioden med krav på vinterdäck löper ut. Kravet på vinterdäck är att de skall finnas på bilen under perioden 1 december till och med 31 mars året därpå om vinterväglag råder. Efter 31 mars brukar det därför
 i regel vara dags för sommardäck men kör man med dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) så är det ok att köra med dessa året om.

Därför skall du köra med sommardäck under sommartid

byte till sommardäck
Glöm inte att byta till sommardäcken
Det kan vara frestande att strunta i att byta till sommardäck för att istället köra vidare på friktionsdäcken även under sommarhalvåret. Det kostar ju att både köpa nya sommardäck och att byta dem hos däckverkstad. Även förvaring på däckhotell kostar ju pengar om man behöver förvara sommardäcken under vinterhalvåret.

Men faktum är att det är både trafikfarligt och oekonomiskt att köra med dubbfria friktionsdäck under sommaren. Tester visar att bromssträckan kan bli så mycket som 40 % längre på både torrt och även vått underlag med friktionsdäck kontra bra sommardäck. Detta är naturligtvis onödigt ur trafiksäkerhetssynpunkt och trots detta visar undersökningar att så mycket som var tjugonde bilist struntar i däckbyte till sommardäck och istället kör med friktionsdäcken året om. 

Att man skulle spara pengar på att inte byta är inte heller sant. Generellt sett drar vinterdäck mer bränsle än sommardäck och de brukar även vara lite dyrare. Att därmed slita på vinterdäcken även under sommaren innebär att man tidigare än nödvändigt måste köpa nya vinterdäck vilket inte är bra för plånboken i längden. 

Så skippa inte bytet till sommardäck. Det är säkrast så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar